Nieuwe huisstijl en website voor Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium

  • Nieuws
Banner nieuwe huisstijl.png

Vanaf vandaag, 15 oktober, presenteren we de nieuwe website met nieuwe huisstijl van het Prins Claus Conservatorium en Academie Minerva! De instituten kennen een lange geschiedenis in Groningen en zijn onlosmakelijk verbonden aan de stad. We staan midden in de wereld en zetten deze wereld in beweging. Tijd voor een eigen gezicht.

De kunstinstituten Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium zijn sterke leergemeenschappen, waarin we onderzoekend maken, makend onderzoeken, experimenteren en samenwerken. We maken fouten en we dagen uit. Met verbeeldingskracht bevragen we grenzen en zijn we in dialoog met onze omgeving en onze tijd. Onze beide communities zijn een plek waarin meerstemmigheid van meerwaarde is en waarin openheid en inclusie belangrijke waarden zijn. Daar staan we voor en zijn we trots op.

Huistijlen en websites
De ontwikkeling van het merk Hanze, met een vernieuwde huisstijl en logo, is aanleiding geweest om ook naar de gewenste uitstraling van de kunstinstituten te kijken.  Zodat we ons als kunstinstituten kunnen onderscheiden en profileren. Het resultaat is een eigen huisstijl en website voor zowel Academie Minerva en het Prins Claus Conservatorium in lijn met de Hanze, maar met een eigen uitstraling die past bij wie wij zijn en waar we voor staan.

We hebben een eigen logo, typografie, kleur en vormtaal, waardoor we herkenbaar en consistent als merk te herkennen zijn.

We werkten hiervoor samen met het creatieve ontwerpbureau Thansk voor het creëren onze visuele identiteit en met The Factor.e voor het bouwen van de websites.  

De nieuwe logo’s
Het lettertype dat in de logo's wordt gebruikt is ontworpen door een alumnus van Academie Minerva; typograaf Jelmar Geertsma. Geertsma, geboren en getogen in Groningen, studeerde in 2009 af aan Academie Minerva. Jelmar ontwierp onder andere het lettertype Gronika dat het DNA van Groningen verbeeldt. Hij liet zich inspireren door de Groningse architectuur en gevelbelettering. Ook het werk van grafisch ontwerper Wim Crouwel speelde hierbij een rol. Daarnaast heeft hij de leesletter voor het Dagblad van het Noorden gemaakt: de Chaton. Het lettertype in het logo is een nieuw lettertype, De Azimut Grotesk. De basis van dit lettertype is de Mercator, ook wel de ‘Dutch Helvetica’ genoemd. Jelmar heeft zijn versie weer gebaseerd op een letterproef gemaakt door Wim Crouwel (alumnus Minerva) in 1964. Daarmee is de keuze van dit lettertype een eerbetoon aan het heden, verleden en de toekomst van Academie Minerva.

screenshot merkvideo.jpg