Ecology of Printmaking

  • Offcourses
ecology of printmaking roosje.png

Hoe geef je uitdrukking aan je relatie met de natuurlijke wereld en hoe visualiseer je deze ontmoeting in het proces van het maken van platen en afdrukken? Schommel tussen objectieve observatie en subjectieve ervaring en maak een vertaling naar het maken van afdrukken. Overdenk het niet maar experimenteer met materialen en techniek. Onderzoek is de sleutel. Kijk naar de kleine en grote aspecten van de natuur en zie het ingewikkelde web van ecologie - hoe organismen aan elkaar gerelateerd zijn. Observeer van dichtbij; zoek naar patronen, kweek schimmels op je raam, til stenen op, maak een wandeling in het bos, luister naar de regen. Maak van elke ontmoeting intuïtief drukplaten, open en vertrekkend van materiaal dat je verzamelt. In het proces van doen en maken zul je ontdekken en je weg vinden. Alles wat je nodig hebt is nieuwsgierigheid en uithoudingsvermogen. Wat kunnen nieuwsgierigheid, materiaal en techniek opleveren?

Dit semester was de Ecology of Printmaking Offcourse een ongelooflijk ontspannende en bevrijdende ervaring voor mij. Ik hield van de onvoorspelbaarheid van de uitkomsten, wat de voldoening vergrootte bij het zien van het proces en het uiteindelijke resultaat. Ik ben vooral trots op hoeveel ik heb geëxperimenteerd en mezelf heb uitgedaagd om verder te kijken dan één enkel idee en verschillende benaderingen te proberen. Omringd zijn door zoveel mensen die aan hetzelfde proces werkten, was enorm inspirerend. We begonnen allemaal met dezelfde materialen, en toch waren de resultaten totaal verschillend op de meest magische manier. Al met al heeft deze cursus mijn waardering voor prentkunst verdiept en me enthousiast gemaakt om de mogelijkheden ervan verder te verkennen.

Anca Barbu

Deze Offcourse was zeer intrigerend en boeiend. Het bood de vrijheid om met verschillende benaderingen te experimenteren, en de begeleiding die ik kreeg, moedigde me aan om mijn grenzen te verleggen en uitdagingen te overwinnen. Ik ben erg trots op de resultaten van mijn prints. In korte tijd heb ik een nieuwe manier van prentkunst geleerd en de aspecten gekozen die het beste bij mij passen. Ik voel dat ik deze prints echt eigen heb gemaakt door technieken te combineren die aansluiten bij mijn stijl.

Jenny Mylonopoulou

"Ik heb de werkomgeving, de kans om samen met klasgenoten te werken en de wederzijdse steun en inspiratie die we deelden enorm gewaardeerd. De mogelijkheid om begeleiding te vragen was van onschatbare waarde. De algehele sfeer was altijd positief en ik vond het geweldig om deze nieuwe techniek en methode te verkennen om texturen, beweging en beelden uit te drukken. Op deze manier experimenteren en leren was ongelooflijk waardevol."

Jimena Rojo Rein

Tijdens mijn Offcourse heb ik geëxperimenteerd met bijenwas en het smelten ervan. Dit was een compleet andere manier van werken dan ik gewend ben. Ik vond het erg leuk om mijn reguliere lessen af te wisselen met een speelse Offcourse op vrijdag. Het resultaat vind ik interessant en het is zeker iets waar ik verder mee aan de slag kan.

Thies de Groot

"Ik heb veel geleerd over verschillende technieken, vooral hoe ik harde en fragiele objecten zoals gedroogde bloemen in een print kan vastleggen. Het was een proces van vallen en opstaan, maar uiteindelijk, met jouw hulp, heb ik een geweldig resultaat bereikt waar ik erg trots op ben."

Martin Melnalksnis

(lees verder na de afbeeldingen)

Gedurende de Offcourse heb ik geleerd om experimenteren echt te omarmen en in te spelen op de onverwachte gevolgen en effecten die voortkomen uit zo’n analoog proces. Bijvoorbeeld, terwijl ik mijn gepixelde interpretatie van de klassieke paardenanimatie maakte, streefde ik naar een zekere spanning tussen het digitale en het fysieke, maar ik was aangenaam verrast door het extra karakter dat werd toegevoegd door de textuur, krassen en zogenoemde imperfecties. Een ander concept dat in deze cursus werd versterkt, was het vertrouwen op het proces: door de plaat vrij te laten reageren op mijn experimenten, ontdekte ik veel nieuwe creatieve mogelijkheden. Over het algemeen heb ik genoten van het proces en ben ik tevreden met hoe mijn prints zijn geworden, waarbij elke print me iets nieuws heeft geleerd. Ik kijk ernaar uit om deze techniek en dit proces verder te verkennen en de grenzen ervan te verleggen."

Emi Paplis

"In deze Offcourse heb ik mij gericht op het creëren van beelden die de sfeer van het Groningse platteland weergeven. Ondanks dat het een zelfverzonnen landschap is, blijft het een herkenbaar beeld; je kunt er je eigen associaties met het platteland aan koppelen. In dit proces heb ik geleerd hoe de grootte van de etsplaten, textuur en de hoogte van de horizonlijn invloed hebben op het beeld, en wat het beste werkt om het beeld zo spannend en sprekend mogelijk te maken."

Jenna de Vries

"Ik vond het geweldig hoe Pol ons leerde om op een open en creatieve manier etsen te verkennen. We begonnen met het maken van een collectie kleine etsplaten, en binnen dit onderzoek ontdekte ik wat ik vervolgens wilde creëren. Ik koos ervoor om abstracte (gedeeltelijk gelaagde) prints te maken van door de natuur geïnspireerde texturen en structuren. Binnen deze texturen had ik geen vast plan; ik liet het intuïtief en natuurlijk ontstaan."

Lean Meijer

Tijdens deze Offcourse wilde ik prints maken van bloemen die op graven hebben gelegen en daarna in containers op de begraafplaats zijn weggegooid. Het fascineert me dat zodra bloemen beginnen te verwelken, ze niet langer welkom zijn op het graf. Het was voor mij een uitdaging om een beeldtaal te vinden die een diepere laag toevoegt, in plaats van alleen de bloemen af te drukken. De hoofdvraag van mijn onderzoek deze periode was dan ook: "Hoe kan ik dit verhaal het beste overbrengen?"

Melissa Kleine

Tijdens mijn creatieve proces zocht ik naar manieren om in beelden te vertalen hoe wandelen en aanwezig zijn in de natuur voor mij voelt. Ik begon met het omzetten van verschillende ‘scènes’ die ik tijdens mijn wandelingen tegenkom in beelden. Nadat ik deze prints had gemaakt, realiseerde ik me dat, hoewel de beelden verschillende locaties tonen, ze in mijn hoofd één geheel vormden: ik ervaar deze verschillende werelden als één wereld. Dit heb ik geprobeerd te visualiseren in mijn eindwerk voor de Offcourse, waarin ik de ‘werelden’ uit mijn eerste prints samenbracht in één beeld."

Roosje Barelds

emi plapis.png

Deelnemers

Docent: Pol Taverne

Studenten: Anca Barbu, Roosje Barelds, Deborah Bertová,  Vlada Chernavina,  Tessa Drenth,  Georgi Dzhenkov,  Thal Fennell Rosen, Daniela Galhardo de Castro Mendes, Thies de Groot,  Yasmin Hasan,   Carlota Joia Oliver,  Luna Jongsma,  Marenne Klaster,  Melissa Kleine,  Sanne Kloosterman,  Charlie Leijen,  Lean Meijer,  Martins Melnalksnis,  Lotus Mous,  Jenny Mylonopoulou,  Nikki Nieuwenkamp,  Amber Niewijk,  Fanni Novotná,  Emi Plapis,  Rosalinde Regterschot,  Elfriede Roest,  Jimena Rojo Rein,  Fleur van Steinvoorn,  Malwina Truszkowska, Joy de Vegt,  Babette Vegter,  Harm de Vlas,  Jenna de Vries.