Naomi studeert tweedejaars Beeldende Kunst aan Kunstacademie Minerva. Ze verhuisde uit Bulgarije om kunstenaar te worden.
'Ik zou nooit zo actief in de kunstscene zijn zonder deze opdrachten'
“Ik tekende altijd veel toen ik jonger was. Toen ik in mijn thuisland een talenstudie ging volgen, stopte ik helemaal met kunst maken. Ik had het gevoel dat de academische omgeving veel druk uitoefende en niets voor mij was en ik voelde me niet gelukkig in deze omgeving. Mijn moeder pushte me om kunst te gaan maken en bracht me in contact met een kunstleraar en ik begon tekenlessen bij hem te nemen. Hij vertelde me dat ik een kunstenaar moest worden en motiveerde me om naar de kunstacademie te gaan. Ik denk dat het altijd in mijn achterhoofd heeft gezeten, maar dat ik nooit de moed had om er iets mee te doen.”
Ik ben nu erg actief in de kunstscene en ik heb het gevoel dat ik dat niet zou zijn geweest als ik deze opdrachten niet had gedaan.
“Via een agentschap in mijn thuisland kwam ik achter Minerva, en hier heb ik de kans gekregen om kunstenaar te zijn en ik had het gevoel dat ik hier veel baat bij kon hebben.”
“Ik denk dat veel van de lessen die we hier hebben erg gericht zijn op ons als individuele kunstenaars. We studeren tenslotte om autonome kunstenaars te worden. Dat kan een uitdaging zijn omdat je niet verteld wordt wat je moet doen; je bent in zekere zin je eigen baas.”
“Wat ik echt heb geleerd is dat ik niet echt veel wist over hoe het is om kunstenaar te zijn totdat ik hier kwam. Hier hebben we veel lessen die er echt op gericht zijn om je uit je comfortzone te halen en ze willen je echt laten zien hoe het is om kunstenaar te zijn. In de lessen beroepspraktijk deden we bijvoorbeeld oefeningen waarbij we moesten netwerken, kunstenaars interviewen of kunstenaars helpen. Hierdoor realiseerde ik me dat netwerken heel belangrijk is voor een kunstenaar. Ik ben nu erg actief in de kunstscene en ik heb het gevoel dat ik dat niet zou zijn geweest als ik deze opdrachten niet had gedaan.”
“Er is ook veel vrijheid binnen het curriculum. We worden bijvoorbeeld gemengd in de OffCourses en werken aan uiteenlopende projecten samen met studenten van de andere opleidingen van Minerva. Wat ik een geweldig idee vind. We krijgen een verscheidenheid aan nieuwe docenten, soms zelfs alumni.”
“De docenten hier zijn erg open om je niet alleen te begrijpen voor je academische deel, maar ook voor jou als persoon. Ik heb momenten gehad dat ik me down voelde, of een schilderij had gemaakt waar ik niet blij mee was en heb dit met mijn docent gedeeld. Ze waarderen het echt dat we over onze gevoelens praten, we worden zelfs aangemoedigd om erover te praten omdat dit ook deel uitmaakt van het proces. Samen kijken we dan wat we kunnen doen en meestal zijn ze erg ondersteunend, inspireren ze me of stimuleren ze me.”
“De gemeenschap bij Minerva is erg hecht. Soms zijn er mensen aan het werk in de grote hal en loop je langs en vind je het werk dat ze doen echt geweldig. Je kunt gewoon naar ze toe gaan en ze een compliment geven over hun werk en dan worden ze heel enthousiast. Ze beginnen meer over hun werk te praten en je kunt gewoon de twinkeling in hun ogen zien, die oplichten als mensen laten zien dat ze geïnteresseerd zijn. Ik vind dit geweldig. Ik deel een studio met ongeveer 7 mensen en soms bestellen we pizza en eten we samen en werken we samen en inspireren we mekaar."
Feedback component
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?