Maak het verschil in kunsteducatie

MKE_visie.jpg

In ons onderwijs nemen we de variatie in het kunsteducatieve veld tot uitgangspunt. Professionalisering, maatschappelijke urgentie en actuele theorie komen samen bij het ontwerpen van innovatieve kunsteducatieve praktijken.

Aandacht, betrokkenheid en meerstemmigheid zijn hierin voor ons belangrijke waarden:  

  • Aandacht voor waarneming en verbeelding;
  • Betrokkenheid - bij de ander en de samenleving, actieve deelname en mede vormgeven aan leefwerelden; 
  • Meerstemmigheid - aandacht voor multiperspectiviteit als basis voor een rijke en interdisciplinaire dialoog.  

Vanuit de bovengenoemde waarden versterken we de kunsteducatie in de volle breedte van het noordelijke educatieve en culturele veld. De gevarieerdheid het werkveld in het noorden - zichtbaar in onder andere de verschillen tussen stad en regio, jong en oud - is voor ons hierbij het vertrekpunt.

De diverse artistiek-educatieve praktijken met de erbij behorende professionaliseringsvragen zijn de rode draad in de opleiding. Ook de dialoog speelt een grote rol. Hierin zijn meerstemmigheid en verbeeldingsrijke dialogen leidend. In de Community of Learners (COL) zorgt deze dialoog voor een transfer tussen de verschillende praktijken en theorieën en reikt zo een breed spectrum aan perspectieven voor ieders leervraag aan. Dit gebeurt met veel aandacht voor de verbinding van persoonlijke, professionele en maatschappelijke vorming. 

De Master Kunsteducatie biedt veel ruimte aan kunsteducatieve praktijken in verschillende disciplines en werkvelden. Elke student wordt uitgedaagd vanuit een kritische blik op de praktijk zijn individuele professionalisering vorm te geven. Een team van betrokken docenten biedt kennis, tools en werkvormen aan om deze individuele vraag te onderzoeken en overstijgende verbindingen te leggen.