- Niveau
- master
- Vorm
- voltijd
- Duur
- 2 jaren
- Taal
- Engels
- Locaties
- Groningen
- Graad
- Master of Arts
- Credits
- 120 ECTS
- Startmaanden
- Start: september
Ontgrendel het vreemde met MADtech - Waar kunstenaars technologie opnieuw definiëren
Ontgrendel het vreemde met MADtech - Waar kunstenaars technologie opnieuw definiëren
Het MADtech-programma daagt zelfgedreven ontwerpers uit om onzekerheid te omarmen en de confrontatie aan te gaan met het onbekende, met voortdurende ondersteuning tijdens het hele proces. Studenten worden aangemoedigd om te experimenteren met onbekende technologieën en te leren door middel van praktijkgerichte projecten. Terwijl ze onderzoeken en prototypes maken, ontdekken ze de verborgen mechanismen van hoe technologie de maatschappij en cultuur vormgeeft. Onder begeleiding van zowel docenten als gastcolleges nemen studenten de controle over hun leerproces en verleggen ze grenzen. Zo ontwikkelen ze kritisch en innovatief werk waarin kunst, design en technologie op onverwachte manieren samenkomen. MADtech stimuleert diepe betrokkenheid met experimenteren, waardoor studenten in staat worden gesteld om door complexiteit te navigeren en het onbekende om te zetten in een creatieve kans.
Door je in te schrijven voor het MADtech programma bevind je je in de voorhoede van technologische en artistieke innovatie en kun je een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kunst en design. Het programma is strategisch afgestemd op de onderzoekslijn Kunst & Technologie van het Kenniscentrum Kunst & Maatschappij en op belangrijke externe stakeholders, waardoor er een breed scala aan mogelijkheden is voor zinvolle betrokkenheid en participatie.
Het eerste jaar richt zich op het verkennen en uitbreiden van je benadering van het creatief oplossen van problemen. De nadruk ligt op prototyping en experimenteren, waarbij je unieke, zelfgestuurde aanpak centraal staat. Dit leerproces is wederzijds: studenten en docenten gaan actief met elkaar om, delen inzichten en vormen elkaars perspectieven. In deze samenwerkingsomgeving leren leerlingen door te doen, waarbij ze vaak projecten en ideeën aanpakken die ze in eerste instantie niet helemaal begrijpen, wat een sfeer van nieuwsgierigheid en gedeelde groei bevordert.
In de *What Matters* sessies presenteren studenten hun werk aan collega's en de faculteit, waardoor discussies ontstaan die zowel uitdagend als constructief zijn. Deze presentaties zorgen voor een kritische feedbacklus, waardoor studenten hun concepten kunnen verfijnen en hun vaardigheden kunnen uitbreiden op basis van real-time input van een ondersteunende academische gemeenschap.
Tijdens dit voorbereidende jaar moedigt het programma studenten aan om te experimenteren met 'oude' technologieën en de onderliggende mechanismen van media en technologie te verkennen die normaal gesproken onopgemerkt blijven. Dit kan van alles inhouden, van de analoge aspecten van elektronica tot de verborgen sociale effecten van digitale platforms. Je verdiept je ook in de complexe manieren waarop technologie de samenleving beïnvloedt en scherpt je kritische blik op zowel zichtbare als onzichtbare technologische krachten.
Hands-on, collaboratieve activiteiten, zoals hackathons, worden geïntegreerd in het curriculum om het leren-door-doen te bevorderen. Deze projecten stellen studenten in staat om ideeën tot leven te brengen terwijl ze hun technische vaardigheden uitbreiden, waardoor het conceptuele werk een praktisch tintje krijgt.
MADtech gedijt op interdisciplinaire uitwisseling. Je krijgt de kans om samen te werken met het *New Audiences and Innovative Practice* (NAIP) programma van het Prins Claus Conservatorium en met lokale theaters en galeries. Deze samenwerkingen verdiepen je begrip van hoe media en technologie kunnen interageren met andere vormen van kunst, performance en tentoonstelling, waardoor je creatieve werk wordt verrijkt en de potentiële impact ervan wordt vergroot.
Excursies naar tentoonstellingen, festivals en door kunstenaars gerunde studio's maken ook deel uit van het programma, waardoor je wordt blootgesteld aan nieuwe omgevingen en artistieke praktijken die je perspectief zullen verbreden.
In het eerste jaar van het MADtech-programma ligt de nadruk op hands-on experimenteren, het uitbreiden van vaardigheden en gezamenlijke feedback, waardoor studenten de maatschappelijke gevolgen van technologie kunnen onderzoeken door middel van zelfgestuurde projecten. In het tweede jaar verschuift de focus naar de scriptie en het afstudeerproject, waar studenten hun onderzoek verfijnen en hun ideeën publiekelijk testen, waarbij ze realtime feedback krijgen om een eindwerk te maken dat hun visie tot leven brengt.
In het tweede jaar van het MADtech programma verschuift de focus naar het ontwikkelen van je scriptie en afstudeerproject, waardoor je een diepe duik kunt nemen in de ideeën en het onderzoek die je werk vormgeven. Deze fase omvat uitstapjes die ontworpen zijn om je perspectieven te verbreden en je creatieve visie aan te wakkeren. Een van de hoogtepunten is de mogelijkheid om een proeftentoonstelling te houden in NP3 Gallery, een ruimte die een cruciale rol speelt bij het bevorderen van je onderzoek en het verfijnen van je project. Hier krijg je realtime feedback van een divers publiek uit de hele stad, wat onschatbare inzichten biedt in wat aanslaat en wat misschien aanpassing behoeft.
De thesis staat ook centraal in dit jaar en onderbouwt je eindproject - of het nu een installatie, interactief stuk of ander mediagebaseerd werk is - door het te baseren op onderzoek en ideeën die je met passie wilt delen. Met dit project breng je het door jou gekozen onderwerp tot leven en betrek je je publiek bij een betekenisvolle verkenning van je onderwerp.
Stap 1: Schrijf je in via Studielink
Om je in te schrijven voor deze masteropleiding schrijf je je in via Studielink (studielink.nl). Selecteer in Studielink de masteropleiding voor 'Master of Arts in Fine Art and Design' bij de Hanze en kies vervolgens in stap 4 voor MADtech, Painting, iRAP of MAPs. Je ontvangt per e-mail een inloglink en gegevens voor Hanze Apply en welke documenten we van je nodig hebben.
Beantwoord de vragen en upload de gevraagde documenten: Onder “Entrance Minerva” moet je het portfolio en andere gevraagde documenten uploaden. Het aanvraagformulier en aanvullende informatie vind je ook in de Hanze Applicatie. Vervolgens moet je je paspoort/ID-kaart, diploma, etc. uploaden.
Nadat we je aanmeldingsformulier en portfolio hebben ontvangen, zal de toelatingscommissie je aanmeldingsdocumenten beoordelen en beslissen of ze je uitnodigen voor een gesprek. Als je in het buitenland woont en hiervoor niet naar Groningen kunt komen, kunnen we het gesprek voeren via Microsoft Teams.